Visual effects en 3D

Jullie onderdeel gaat over de visual effects in een film. Hoe kunnen dingen toch in een film die in werkelijkheid niet kunnen?
1. Bekijk de filmpjes die je hier kan vinden en lees de tekst aandachtig.
2. Vul het werkblad in.
3. Controleer met de verbetersleutel.
4. Maak een korte presentatie van jullie onderwerp. Zorg ervoor dat je je klasgenoten de juiste informatie geeft. Zij moeten aan de hand van jullie presentatie het werkblad kunnen invullen.
5. Veel succes!
Filmpjes
Speciale effecten

AVATAR, TRANSFORMERS, HARRY POTTER, THE LORD OF THE RINGS,... Wat zouden deze films zijn zonder speciale effecten? De technologische mogelijkheden blijven maar groeien. Maar ooit is er een man geweest, helemaal in het begin van de filmgeschiedenis, die op het idee kwam om verhalen te vertellen met speciale effecten. Zijn naam is Georges Méliès en zijn 100 jaar oude films kunnen het moderne publiek nog steeds verbazen.
Martin Scorsese: "Als een filmmaker
heb ik alles te danken aan Georges
Méliès. Zijn films behoren
tot de eerste, krachtige expressies
van de film."


Georges Méliès
De vader van de speciale effecten

Georges Méliès werd geboren in
Parijs in 1861. Zijn vader had een
schoenenfabriek, maar Méliès weigerde
in het familiebedrijf te stappen.
Hij koesterde de droom om
een beroemd goochelaar te worden
en kocht een theatertje dat ooit
eigendom was van Jean-Eugéne
Robert-Houdin, één van de beroemdste
goochelaars van zijn tijd.
Op zijn 34ste kwam Méliès in aanraking
met een gloednieuwe uitvinding:
de film. Hij wist meteen dat deze uitvinding hem van pas kon
komen tijdens zijn goochelshows.
Hij begon al snel eigen camera's
en projectoren te ontwikkelen,
soms met losse onderdelen van
de automatons (robots) die Robert-Houdin
hem had nagelaten.
De vroegste films van Méliès bestaan uit een registratie van zijn
goochelshows. Maar naarmate hij
het nieuwe medium beter leerde
kennen, begon hij ook te experimenteren met verhaaltechnieken.
Zo was hij één van de eersten om
speciale effecten te gebruiken.
Hij ontdekte bijvoorbeeld dat hij
door films te monteren bepaalde
objecten en mensen kon doen
verdwijnen en verschijnen. De
film LE VOYAGE DANS LA LUNE
(1902) maakte hem wereldbe
-
roemd. In totaal maakte hij meer
dan 500 films. Hij was de schrijver,
regisseur, acteur, producent en
decorontwerper, en hij wordt beschouwd als de vader van zowel
de narratieve film als de sciencefictionfilm.
Maar in 1914 was het medium
film al veel verder geëvolueerd
met close-ups, dialogen, bewe
-
gende camera's en flitsende montage. Méliès evolueerde helaas
niet mee, en hij ging bankroet (blut).
Hij verkocht zijn films aan het leger die de celluloid gebruikte om
er schoenen van te maken. Een
ironisch einde voor iemand die
zo hard had gewerkt om aan de
schoenenfabriek van zijn ouders
te ontsnappen.
In de jaren twintig werkte Méliès zeven dagen per week in een speelgoedwinkel in het Gare Montparnasse, een treinstation in het centrum van Parijs. Hij had samen met zijn tweede vrouw Jeanne d'Alcy het hoederrecht over zijn kleindochter (de moeder van het meisje was gestorven, en de vader kon de opvoeding niet op zich nemen.).
Hoewel Méliès verbitterd was,
werd hij in die tijd herontdekt door
een groep kunstenaars die zich de
surrealisten noemden. Het werk
van Méliès kreeg opnieuw waardering
en er werd zelfs een galaavond
georganiseerd waar Méliès
vele van zijn oude films vertoonde.
Toen hij in 1938 stierf was hij net
een nieuwe film aan het maken.
Speciale effecten van Méliès
Je kan veel vertellen over de speciale effecten van Méliès. Maar het is nog altijd beter om alles met je eigen ogen te zien. De foto's zeggen al iets, maar er is nog veel meer te ontdekken. Bekijk deze meesterwerken.
Speciale effecten in Hugo


Hoe creëer je de speciale effecten in een film over de vader van de speciale effecten? Het antwoord dat Martin Scorsese en zijn special effects team bedachten was dit: door zo weinig mogelijk computers en zoveel mogelijk trucjes uit de oude doos te gebruiken.
Enkele voorbeelden:
• Als HUGO een mechanische muis repareert, en die vanzelf begint te bewegen is dat geen computeranimatie, maar stopmotion, een special effect dat niet meer in een grote Hollywoodfilm gebruikt werd sinds JURASSIC PARK in 1993.
• Als de stationschef vast komt te zitten aan een trein, lijkt het alsof de trein vertrekt en hem meesleurt. In feite blijft de trein staan en beweegt het platform waarop hij staat. Een truc die ook Méliès in zijn tijd heeft toegepast.
• De hand van de automaton (robot) bewoog niet over de tafel door middel van computeranimatie, maar dankzij de oudste goocheltruc die er bestaat: via een magneet onder tafel.
• Als de losgeslagen trein door
de muren van het station raast om dan door de voorgevel te
vliegen, kijk je eigenlijk naar
een miniatuurtreintje.